Krzem (Si) to pierwiastek który znajduje się głównie w tarczycy, przysadce i nadnerczach. Swą główną rolę odgrywa w reakcji chemicznej łączącej oddzielone włók na kolagenu i elastyny, co zapewnia tkance łącznej sprężystość i elastyczność. Pierwiastek ten jest niezbędny w naszym organizmie, ponieważ pomaga w budowaniu naczyń krwionośnych, skóry i kości. Jego niedobór prowadzi do łatwiejszego odkładania się płytek miażdżycowych w naczyniach krwionośnych, a głównie w aorcie, oraz innych problemów naczyniowych. Niedobór krzemu objawia się wysokim cholesterolem, a jedną z jego przyczyn może być przyjmowanie w dużych dawkach potasu, chromu, magnezu, witamin z grupy B lub dieta małourozmaicona. Pierwiastek ten znajdziemy w produktach pełnoziarnistych, w skórkach jabłek, gruszek, agrestu, winogron, a także w czosnku, szczypiorku, ziemniakach, pieczarkach, burakach, pietruszce, ogórkach, kalafiorze, razowym chlebie, płatkach owsianych i otrębach pszennych. Magnez (Mg) to jeden z najbardziej wszechobecnych pierwiastków. Jest niezbędny i bierze udział w wytwarzaniu energii, działaniu układu nerwowego, odprężeniu mięśni. Razem z wapnem i potasem reguluje rytm serca i krzepliwość krwi. Pomaga również w wytwarzaniu i zużywaniu przez organizm insuliny. Najnowsze wyniki badań pokazują, ze magnez skutecznie zapobiega chorobom serca, a co więcej działa na nie leczniczo. Dlatego osoby, które przyjmują duże dawki magnezu rzadziej umierają na zawał serca, a ci, którzy mieli zwał serca powinni niezwłocznie zażywać magnez, który powstrzymuje powstawanie zakrzepów, rozszerzając tętnice i regulując niebezpieczną arytmię. Barki tego pierwiastka w organizmie może być przyczyną arytmii, kurczy mięśni, nerwowości, zmęczenia, rozdrażnienia, a nawet dezorientacji psychicznej. Magnez znajdziemy w orzechach, warzywach liściastych strączkowych, produktach pełnoziarnistych, a także w skorupiakach. By chronić swoje serce należy przyjmować 300 mg magnezu dziennie.

Nasz organizm jest po zimie zmęczony i osłabiony, potrzebuje zastrzyku witamin. Dlatego wybierzmy produkty bogate w nie. Teraz wiosną brak witamin w naszym organizmie może objawiać się zmęczeniem. Aby pozbyć się go i być zdrowym zacznij od dostarczenia witaminy C. Witamina ta wzmacnia odporność i przyswajanie żelaza, ty samym chroni nas przed anemią. Doskonałym jej źródłem są kiszonki, niektórzy twierdzą że ilość tej witaminy podczas kiszenia zwiększa się, ale ja bym był sceptyczny w tej sprawie. Produktów z witaminą C nie wolno podgrzewać gdyż podczas tego procesu jest ona niszczona. Znajdziemy ja także w mrożonkach, szczególnie w owocach takich jak jagoda, czarne porzeczek. Bardzo dobrym jej źródłem jest natka pietruszki oraz cytrusy. Aby zapewnić naszemu organizmowi dzienne zapotrzebowanie na tę witaminę trzeba dostarczyć mu pół papryki, jabłko, łyżkę natki pietruszki i wypić szklankę soku z czarnej porzeczki. Pamiętaj że jest ona dość szybko wydalana wraz z moczem więc należy ją jeść na raty. Ważny tez jest beta-karote czyi prowitamina A. Wzmacnia ona organizm i uszczelnia naczynia krwionośne, poprawia ostrość widzenia, nadaje skórze złotawy i apetyczny kolor. Znajdziemy go w żółtych owocach i warzywach oraz w tych zielono listnych. Jest on także w tranie, wątrobie, nerkach, tłustych rybach, serach, mleku. Dzienne zapotrzebowanie zaspokoi kilka kwiatów brokułu czy też surówka z kapusty pekińskiej. Nie możemy tez zapomnieć o witaminach z grupy B. W ziemi za dużo się nie ruszaliśmy a te witaminy wzmocnia nasze osłabione w ten sposób mięśnie, układ nerwowy i odpornościowy. Znajdziemy je w musli czy też w ciemnym pieczywie. Sporo jest go w płatkach owsianych, kaszy gryczanej i mięsach. Wystarczy zjeść dziennie talerz płatków owsianych, jogurt i mięso z ziemniakami. Witamina D chroni nas przed infekcjami układu oddechowego, zapewnia dobra pracę tarczycy przeciwdziała też depresji. Pochodzi ona z pożywienia i powstaje w skórze pod wpływem promieniowania słonecznego. Dlatego szczególnie zimą może jej brakować. Dlatego musimy jak najwięcej przebywać na dworze i włączyć do diety tłuste ryby. Dzienne zapotrzebowanie zostanie zaspokojone poprzez porcję ryby czy też jajko.

Przyprawy są dodawane nie tylko do jedzenia, ale także do produktów kosmetycznych, czy stomatologicznych. Według szacunków naukowców są one odpowiedzialne za nawet 4 procent alergii. Ale uczulenie tego typu jest zacznie rzadziej wykrywane niż jakiekolwiek inne. Ciekawe jest też to, że przyprawy takie mogą leczyć, ale i szkodzić. Przyprawy najdziemy wszędzie, an każdym kroku, jeśli chodzi o jedzenie, zarówno to przyrządzane w domu jak i te kupione na mieście.

Przeglądając ofertę serów w sklepie można dostać zawrotu głowy. Na dodatek różnice w smaku sera i jego właściwościach są ogromne. Do produkcji 1kg białego sera musimy zużyć nawet cztery litry mleka, aby zrobić ser żółty o tej wadze mleka zużyjemy nawet dwa razy więcej. Ale realia są zupełnie inne, bo producenci zastępują mleko rożnymi produktami by po prostu zejść z kosztów.

zurawinaJest to owoc nie tylko smaczny, ale i zdrowy ze względu na dobroczynne substancje, jakie zwiera. Powszechnie wiadomo, że żurawin a leczy infekcje pęcherza moczowego, ale to nie wszystkie zalety żurawiny.

Działanie leków przeciwbólowych

LekiCzy zastanawialiście się kiedyś jak działają leki przeciwbólowe? Otóż te, co nam przepisują lekarze możemy podzielić na trzy grupy. W każdym z nich s substancje o nieco innym mechanizmie działania.

Więcej…

Sposoby na wzdęcia

Sposoby na wzdęciaWzdęcia maja miejsce, gdy dochodzi do nadmiernego gromadzenia się gazów w przewodzie pokarmowym. Przyczyną tego stanu może być zbytnie połykanie powietrza albo gromadzenie gazu powstałego w wyniku trawienia i fermentacji w jelitach.

Więcej…

Problemy z pamięcią

Każdemu z nas czasem zdarza się o czymś zapomnieć, chwilowe problemy z pamięcią nie świadczą o chorobie. Zapamiętywanie i odtwarzanie informacji to nie do końca znany proces.

Więcej…

Jak walczyć z wolnymi rodnikami

Koenzym Q10 to składnik o szerokim spektrum działania. Jeśli twoja skór jest uboga w koenzym Q10, wówczas ma problemy by walczyć z wolnymi rodnikami i jest o wiele bardziej podatna na uszkodzenia nimi spowodowane.

Więcej…

Zagrożenia na zakupach

Zagrożenia dla zdrowia na zakupach.
Wiele kobiet nie bierze pod uwagę, jakie to zagrożenia czekają na nas pod prysznicem. Zastanówmy się nad blacha rzeczą, jaką jest oddawanie noszonych już ubrań do sieciówek i wymiana ich lub zwrot pieniędzy.

Więcej…

Czy niewielka nadwaga nam szkodzi?

Aby sprawdzić czy mamy prawidłową wagę trzeba pokreślić tak zwane BMI. Robimy to w bardzo prosty sposób, dzielimy nasza wagę w kilogramach przez wzrost w metrach i podnosimy do kwadratu.

Więcej…

Jakie preparaty i zabiegi stosować w czasie gorączki

Jeśli temperatura twojego ciała przekroczy 38 stopni Celsjusza wówczas należy sięgnąć po preparaty przeciwgorączkowe . Można je nabyć w aptece bez recepty w różnej postaci. Najszybciej zadziałają preparaty podawane w postaci zastrzyku i czopka, a wolniej te w tabletce czy syropie.

Więcej…

Płyn w uchu

Płyn w uchu może znaleźć się po kąpieli lub po np. basenie, jeśli nie dostatecznie dobrze osuszymy uszy.Ale gdy płyn nie jest wodą a wydzieliną to najczęściej będziemy mieli do czynienia z zakażeniem bakteriami lub wirusami, które zaatakowały ucho lub nos.

Więcej…